Vişnap

Lakerda Yapımı - Palamut

2
Merhabalar.
Lakerda bu yapışımla tam 3 ncü kez yapmış oldum ömrüm hayatım da.
Öyle herkesin harcı değil lakerda yapmak öncesi sabırlı olacaksın.
Sonrası emek ister dikkat ister bir de en önemlisi sevgi ister.
Düzgün yapacaksın ki hemen bozulmasın.
Yaparken çok yorulsan da keyif alacaksın.
Öğünmek gibi olmasın diyemeyeceğim zira öğünüyorum kendimle.
Zira benim yaptığım lakerdalar asla bozulmuyorlar 2/3 sene dursun çıkar suda bekletip tuzundan arındır limonla yağla afiyetle ye.

Dediğim gibi lakerda yapmak bayağı zor ve zahmetli bir iş hele de benim gibi çok yapacak olursanız lakerdaları yapıp hazırladığınızın gecesi rüyanıza bile girer balıklar:)
Bu arada rüyamı da aşağıya yazdım:)

Bizler lakerdayı çok seviyoruz.
Annemler ben çocuktum hep yaparlardı balıklar o zamanlar çok boldu torikler ve her çeşit balıklar vardı balıkçı tezgahlarında ve esas lakerda "TORİK"ten yapılır,olmayınca palamutu lakerda yapıp baş taçı ediyoruz günümüzde.

Lakerdaya karşı bir göz aşinalığım vardı  ama kim girer ki o yaşlarda o zamanlar mutfağa çayımı dahi annem demlerdi.

Geçen sene de çok yapmak istedim ama palamutlar bir göründü hemen kayboldulardı.
Çok şükür bu sene çok bol.

Sabahın seherinde saat 05.00 te Poyraz köyüne gidip soluğu direk limanda aldık.
Balıkçı tekneleri de henüz gelmişlerdi.
Hemen kasayla balıkları alıp eve geldik.

Ve o gün günüm gecenin bir yarısına kadar palamutlarla geçti.
Geçti derken ben 3 kasadan yaptığım için çok vaktimi aldı.
Malzemeleri:
Palamut
Kaya tuzu
Defne Yaprağı
Tarifi:
Öncelikle bıçağımız çok keskin olsun ve palamutların yanlarında ve sırtında ki yüzgeçlerini kesip atıp temizleyelim.
Üreme kısmını da kesip temizleyelim.
Balığın kafasının bitim yerinden 2/3 cm aşağı hizasından kesip atalım kafasını.
Kuyruğunu da kuyruğun başladığı yerden yukarıya doğru 4/5 cm yukarıdan keselim.
Bu kuyruk kısımlarını atmayalım.
Yıkayıp süzgeçe alıp daha sonra kızartıp yiyeceğiz.

Kafasını kuyruklarını kestiğimiz balığın kalan gövde kısmını 3-4 parmak kalınlığında keselim.
Bir gövdeden aşağı yukarı 3 takoz balık dilimi elde ediyoruz.

Takoz balıkların bağırsaklarını ciğerlerinin hepsini dikkatlice temizleyip atalım.

Büyük taslara fazla sıkışık olmadan balıkları koyup üzerlerine soğuk su "gerekirse buz ilave edelim"koyalım.
Her partide 15/20 dakika bekleterek sularını sık sık değiştirip defalarca suda bekletelim bu işlemi 4/5 kez yapalım.
Taa ki suyu duru temiz çıkana kadar.

Ve geldik işin en önemli noktasına,orta kemik içinde ki murdar ilik dediğimiz iliğini bir çöp,kürdan veya benim gibi uzun tahta çöp şiş ile dikkatli olarak özen göstererek hiç iliği kalmayacak şekilde iyice temizleyelim.
Gerekirse çöp şişi bir kaç defa üstten sokup alt kısımdan çıkartalım.
Taa ki çöp şiş temiz çıkana kadar.

Ve takozların halka kısımda iç kısmın da kemiğinde olan kan pıhtılarını da çok dikkatli bir şekil de temizleyelim.
Hiç bir şekilde en ufacık nokta kadar dahi kan pıhtısı kalmasın.
Yoksa lakerdamız dayanıklı olmayıp çabuk bozulur.

Bu işlemi yaptıktan sonra tekrardan bir başka temiz tasa alıp üzerlerini geçecek kadar soğuk su gerekirse buz ilave edip 15/20 dakika bekletip bir kaç defa bu işlemi de yapalım.
Temiz duru su çıktığından emin olunca takoz dilimleri süzgeçe alıp süzülmelerini sağlayalım.

Ve her bir takoz dilimini mutfak havlusu ile her tarafını iyice tampon yaparak yavaş yavaş kurulayalım.

Kalın kaya tuzunu "turşuluk tuz" bir tepsiye dökelim.
Balıkları basacağımız kavanozun alt tabanını kaplayacak şekilde bir sıra tuz serpelim üzerine defne yapraklarını serelim.

Her bir takoz dilimi önlü arkalı ve yanlarını da tepside ki tuza bulayıp etli kısmı alta bakacak şekilde dizelim.
Balıkların üzerini kapatacak şekilde bol tuz serpelim.
Tuzun üzerini yine defne yaprakları ile kaplayalım.
Bu işleme balıklar bitene kadar devam ediyoruz.
Ve kavanozun kapağını sıkıca kapatalım.

Ertesi gün kavanozu kontrol edelim ve bekledikçe dibine su salan balıkların suyunu düzenli olarak devamlı dökelim.
Bu işlem bir kaç gün devam ettiğinden lakerda kavanozumuz göz önünde olsun ki unutmayalım dibinde biriken suyunu dökmeyi.

Bu şekil bekleyen lakerdalarımız aşağı yukarı 20/25 gün sonra yenmeye hazır hale geliyor.
Ve daha önce yaptığım gibi palamut-lakerda limonlayıp sızma zeytinyağı ile lezzetlendirip lakerdalarımızı artık afiyetle yiyebiliriz.
Ve lakerdaları yaptığımın gecesi o kadar çok yorulmuştum ki bir süre yorgunluktan uyuyamadım,sonra dalmışım.

Sabaha karşı rüyamda köpek balıkları gelmiş benim onca emek verdiğim balık dilimlerime emeklerime hiç acımadan yiyorlar.
Kovalayım diyorum dişlerini görünce korkudan geri kaçıp vazgeçiyorum bir yandan da nasıl söyleniyorum kendi söylenmeme kendim uyandım.
Bir süre yatağın için de boş boş bakındım acaba rüya mıydı gördüğüm yoksa sahi mi diye düşünürken yahu köpek balığının burada ne işi var bu demek gördüğüm bir rüya.
Ve ikna olmak için kalkıp mutfağa gidiyorum ama o kadar etkisin de kalmışım ki ya mutfakta köpek balıkları ile karşılaşırsam diye temkinli açıyorum kapıyı.
Ve gördüğüm balıklarım bıraktığım gibi kavanozuyla duruyorlar işte oradalar.
Gerçekten rüyalar da asla mantık olmuyor.SEVGİLERİMLE..






















2 yorum: Leave Your Comments

  1. Merhaba, öncelikle lakerda tarifi için teşekkürler. Lakerdayı uzun süreli saklamak için ne yapmak gerekiyor, bu konuda da bir açıklama yaparsanız çok memnun olurum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba @sıra neferi uzun süre derken asgari bu tarifte detaylara dikkat edilirse detay derken kan pıhtı kemik içi ilik temizliği yani nokta kadar dahi kan olmamalı ve bir müddet her gün kavanoz dibinde biriken su mutlaka süzülmeli.Su süzulmeyi bir süre sonra bırakıyor.Kavanozlar kapakları sıkı kapatılıp ışık almayan serin ortamda tutulmalı.Bu şartlar temin edildiğinde bir bir buçuk yıl süre ile saklanır.Benim şu an iki yıl öncesinden lakerdalarîm hala var geçen çıkartıp işleyip limon zeytinyağlı sos ile hazırladım ve şu an yemeğe hazır hala misss gibi lakerdalarım.😋Sevgiler sevgiler..

      Sil