Vişnap

Fırında Yoğurt Mayalama

0
Merhabalar..
Ben ne zamandır fırında yoğurt mayalanıp taş gibi yoğurtlar yapıldığını okumuş duymuştum ama nedense hiç içimden gelip yapayım istememiştim.Biraz bana olmaz o iş gibi geliyor pek güvenmiyordum.

Bildiğim annem usulü sütü ısıt sar sarmala koy bir kuytu köşeye oldu mu olmadı mı diye gir streslere bekle 3/4 saati sonrası aç örtülerini bak tuttu mu maya tutmadı mı.Ne stresli iş geliyordu bana artık bundan sonra böylesi sıkıntıları rafa kaldırdım ve fırında yoğurt mayalamadan büyük keyif aldım.

İlk denemelik 1 kilo sütten yaptım tuttu taş gibi oldu yoğurdum.Benim yüzümde tebessümler gözlerimde ışıltılar bir süre seyrettim yoğurdumu yetmedi elime alıp sağa sola eğdim yan yatırdım ters yüz ettim hiç kıpırdamıyordu bile yoğurdum daha da çok sevdim sevdim.Ama içimde hala bir şüphe acaba şansa mı tuttu diye.Ancak bir kaç yapmadan sonra sonuçtan kesin emin olacaktım..

Ertesi günü kalan sütü bir kaç kavanoza bölüp mayalayıp aynı anda attım fırına sonuç mükemmel oldu.Bu arada ev de biraz mandıraya döndü buzdolabının her rafında yoğurtlar dizi dizi:)Bir kavanozunu arkadaşıma verdim görünce taş gibi yoğurdu gözleri kalp kalp oldu ışıldadı ve hevese gelip ben de evde bu şekil yapayım yoğurtlarımı diye süt siparişini verdi bile.

Benim bugünler de her gün yoğurt yapasım var bıkana kadar hep hep yoğurt beyaz  lezzetli yoğurtlar.
Malzemeleri:
5 Kg süt
2 / 2,5 yemek kaşığı ev yoğurdu
3/4 Yemek kaşığı süt
İlk yoğurt mayalanacaksa maya için prebiyotik yoğurt olsun
Tabii bir de fırın
Yapılışı:
Süt köy sütüyse tencereye alıp kaynatalım.Kaynadıktan sonra 3/5 dakika kısık ateşte arada kaşıkla karıştırarak kaynatmaya devam edelim fazla suyunu yok etmek için.
Kenara alıp ılınması için bekletelim.Bu arada kaymak tutmaması içinde sık sık karıştıralım sütü.Arada serçe parmağımızla ısısını kontrol edelim parmağımız sütün içinde iken içimizden yirmiye kadar sayalım şayet minik parmağımız yanmadan ısıya dayanıyorsa mayalamak için tam 45 derecelik ısının kıvamıdır.

Sütün ısısı 45 dereceden az olursa katı yoğurt olmaz adeta krema kıvamında olur.Yok bu ısıdan yukarı daha sıcak olursa bu seferde yoğurdumuz maya tutmaz tutsa da çabuk ekşir.

Velhasıl bu ısı kıvamını tutturmak yoğurdun püf noktası,çok önemli ya da bir sıvı termometresi almak en kesin çözüm bence.Fakat ne olursa olsun yapa yapa insan ustalaşıyor bir süre sonra.

Bir kaseye 5 kg süt için  2 veya 2,5 yemek kaşığı yoğurdun en katı tarafından alalım üzerine 3/4 yemek kaşığı sütü ilave edip el çırpıcısı ile hiç pütür kalmayacak şekilde çırpalım ve sütümüzün olduğu tencereye kenarından yavaşça akıtalım.Kaşıkla bir iki tur çevirerek karıştıralım sütü.

İstersek olduğu gibi fırına atıp yoğurt yapalım ya da bir kaç kavanoza bölüp yapalım yoğurtlarımızı ki en güzeli bence bir kaç kavanoza bölmek.Biri bitince diğerini açar yeriz boşuna da sulanmış olmaz yoğurdumuz.

Fırını 145/150 derece arası ısıya ayarlayıp 8 dakika çalıştırıp ısıtalım.Kapatalım fırının ısısını ve mayaladığımız yoğurt kaplarını üzerini kapatmadan etraflarını örtmeden olduğu gibi içine atalım.Ve 5/6 saat bekletelim bu süre içinde kesinlikle fırın kapağını açmayalım.Süre sonunda açalım kapağı ve hemen ağızları açık olarak buz dolabına kaldıralım.

Buzdolabında da yaklaşık mümkünse bir gün hiç kaşık vurmadan dinlendirelim.Ondan sonra yoğurtlar sizindir istediğiniz gibi değerlendirin ister pudra şekeri serpip yiyin meyve doğrayın üzerine kaşıklayın ya da bal reçel ayran tercih sizlerin.

Ve inanın bu şekil kolay yoğurt yaptıktan sonra sizde benim gibi her an yoğurt yapmak isteyeceksiniz o kadar keyifli oluyor ki anlatamam.Tabii bu benim gibi daha öncesi hiç bu şekil yoğurt mayalamayanlar için.Yapanlar zaten bilirler güzelliğini rahatlığını.

Bir daha sefere yoğurt mayalayacağım zaman bir de fırını ısıtmadan direk fırına atacağım.Arkadaşım soğuk fırında yaptığını söyledi.Ben yine ne olur olmaz diye ilk 1 kg süt ile denemek istiyorum.Yaptığımda ve sonuçtan memnun kaldığımda ayrıca yine yazarım burada..

"Yok eğer köy sütü bulamazsanız pastörize kutu sütse  45 derece ısıya gelecek kadar ısıtmak yeterlidir kaynatmaya gerek yok."

Ben ekseri gelen sütü ısıtıp soğuttuktan sonra buz dolabına kaldırıp bir iki gün hiç elimi sürmüyorum.Bu zaman içinde üzerinde yarım kiloya yakın kaymak oluyor.Ben onu süzerek alıp ister kahvaltıda börek poğaçada  vs vs şekilde değerlendiriyorum.
Zira kaymaklı yoğurdu hiç sevmiyorum sevmediğim içinde kaymağı ile mayalamıyorum.
Var işte herkesin bir huysuz tarafı bu da benim huysuzluklarımdan biri daha bunun gibi huysuzluklar ben de çok var çok:)

Bir minik not daha: Şayet 1 kg sütten yoğurt yapacaksanız maya için yoğurt yarım tatlı kaşığı yeterli olacaktır onu da açmak için bir yemek kaşığı süt kafidir.Buna göre katmanları yükselterek istediğiniz miktar yapabilirsiniz yoğurtlarınızı.
                                                        Sevgi ile kalın...



0 yorum:

Yorum Gönder